Perinteinen markkinointikirje on yksi vanhimmista suoramarkkinoinnin muodoista. Jokainen meistäkin on saanut mainospostia, joskus ne luetaan ja joskus ne heitetään suoraan paperinkeräykseen. Usein roskakori kutsuu, jos kirje on liian pitkä, tai siinä on niin paljon värejä, että maalikaupan värikarttakin kalpenee sen rinnalla. Hyvin suunniteltu markkinointikirje on kuitenkin erinomainen tapa erottua. Jos haluat tietää muutaman vinkin, joiden avulla saat kirjeesi perille ja luetuksi, sinun kannattaa lukea nämä vinkit.

Markkinointikirje vinkit

  1. Varmista että viesti menee perille
    Nykypäivänä mainospostia ei välttämättä edes avata, vaan se heitetään suoraan roskiin. Varmista, ettei siis kirjeesi näytä perinteiseltä myyntikirjeeltä. Osoita se suoraan henkilölle, jonka haluat tavoittaa.
  2. Erotu eduksesi
    Käytä perinteistä kirjekuorta ja jätä se hyvin neutraaliksi. Hanki laadukasta kirjepaperia ja muista allekirjoittaa kirje käsin, ennen kun suljet sen kirjekuoreen. Vaikka kirjoittaisit tuhat myyntikirjettä, voit silti tehdä niistä persoonallisia, sekä henkilökohtaisia.
  3. Ole kohtelias ja tehokas
    Aloita kirje kohteliaasti, mutta älä viivyttele liian pitkään mennäksesi asiaan. Kerro nopeasti miten teidän tuote, tai palvelu voisi auttaa asiakasta. Kerro miten olette auttaneet muita alan yrityksiä ja millaista palautetta olette heiltä saaneet. Jokainen osaa kehua itseään, mutta referenssi asiakkaat vahvistavat luottamusta asiakkaan silmissä. Listaa siis muutama referenssi asiakas kirjeeseen.
  4. Vältä kirjoitusvirheitä
    Kirjoita kirje rauhassa ja vältä kirjoitusvirheitä. Kirjoitus-, tai kielioppivirheet näyttävät epäammattimaisilta ja heikentävät koko kirjeen uskottavuutta. Tee kirjeestä helppolukuinen ja kirjoita korkeitaan neljä riviä kappaleeseen. Jos et ole hyvä kirjoittamaan, tarkasta teksti kielihuollon ammattilaisella ennen lähetystä.
  5. Pyydä asiakasta toimimaan
    Sisällytä kirjeeseen kehotus toimintaan, esimerkiksi ”soita minulle tähän numeroon”. Komento toimii paljon paremmin, kuin kehotus ” voit soittaa tähän numeroon”.
  6. Lisää yhteystiedot
    Lisää kirjeeseen yhteystietosi, muista että vaikka lähetät perinteisen kirjeen, niin lisää myös kotisivuosoite mistä asiakas löytää lisätietoa.
  7. Jatkotoimenpiteet
    Ota aina yhteyttä asiakkaaseen markkinointiaktiviteetin jälkeen. Voit käyttää yhteydenottoon sähköpostia, mutta parasta on tehdä se puhelimella.